Nov 06 2003

پاسخی به امید

نوشته:     :::       Comments Off on پاسخی به امید

مطلب قبلی رو که مشاهدات نانا از ایران است را امید با یک جمله کوتاه به زیر سوال برده که بد ندیدم خودم هم با مشاهداتی که در ایران در این چند سال گذشته داشته‌ام مقایسه کنم. امید در پاسخ به نوشته نانا می‌نویسد:

البته این‌قدری هم بد نیست…

در پاسخ به جمله امید نانا درنظرخواهی می‌نویسد:

اميد ميلانی عزيز شما که نوشته ايد اينقدرها هم بد نيست اگه يه مورد از چيزهائی که من نوشته ام غير واقعی و يا حتی غلو است خواهش ميکنم بنويس در ضمن چيزهای زياد وحشتناک ديگری هست که من ترجيج ميدهم برای شمر بطور خصوصی ايميل کنم تا اگه خودش صلاح ديد با اندکی تغيير بنويسه چون پای افراد ديگر و بنوعی خودم در ميان است .

من با گفته نانا بطور کامل موافقم، و در این باره باید گوشزد کنم که در بعضی مواقع مشاهدات من بسیار غم‌انگیزتر از چیزی بوده که نانا نوشته و تازه نکته دیگری را که باید درنظر گرفته شود این مشاهدات بیشتر از شهرهایی مثل تهران یا شیراز نوشته شده است که بنظر من زیاد هم از نظر آماری تصویر واقعی ایران را نمایش نمی‌دهد و با آگاهی که نسبت به اختلاف طبقاتی مابین این دوشهری که ذکر شد با مناظقی از ایران مثل سیستان و بلوچستان و یا کردستان داریم وضع از این هم به مراتب اسفناک‌تر است که مشاهدات نانا مطرح می‌کند.
همانطور که شمر هم در توضیح‌اش در این باره در نظرخواهی نوشته زمانی که در محیط لجن‌زار جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم، به طریقی به اینگونه نا هنجاری‌ها عادت می‌کنیم و بسادگی از مشکلاتی مثل کودکان بی‌سرپست و خیابان‌گرد چشم پوشی می‌کنیم. دانسته یا ندانسته درضمیر ناخودآگاه ما یک نوع شرم از این ناهنجاری‌ها باعث می‌شود که اینگونه تصاویر را با رنگهای زیباتر بر آن بپوشانیم و تصویر بهتری را برای فرار از حقیقت در ذهن خود قرار دهیم.
عزیزان، برای دانستن عمق ناهنجاری‌های اجتماعی در ایران نیاز به مطالعه چندانی نیست. کافیست حقوق یک کارگر با درآمدهای نجومی دست اندرکاران رژیم را با هم مقایسه کنیم و این دو را با اجاره یک اتاق خواب محقر بسنجیم تا دریابیم که فقر و نابرابری در ایران حتی از حد قابل تصور و جنون هم گذشته.
نکته دیگری را که در این زمینه باید در نظر داشت این است که ایرانیان مقیم خارج از کشور معمولآ متعلق به خانواده‌های مرفه جامعه ایران هستند و در بازگشت به ایران، بیشترین تماس را با همین طبقه برقرار می‌کنند، پس امید جان قبول کن که وضع موجود از مشاهدات نانا بمراتب نگران کننده‌تر و تراژیک‌تر است.

نوشته: در ساعت: 10:04 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on پاسخی به امید  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی