Jun 15 2004

باز هم سانسور

نوشته:     :::       Comments Off on باز هم سانسور

قبل از شروع مطلب یک سوال دارم از بچه‌های توی ایران. آیا پراکسی رژیم براساس Domain name سانسور می‌کند یا بر اساس IP. برای دانستن این سوال می‌توانید با استفاده از این آی پی که متعلق به گویا نیوز است سعی کنید آنرا با IP باز کنید. یعنی بجای نوشتن news.gooya.com سعی کنید این آی پی را بنویسید: 216.12.218.37. اگر با آی پی باز بشود یعنی کار رژیم خیلی خرابتر از آن است که گمان می‌کنیم.



قمهوری اسهالی باید تا حالا درک کرده باشه که این جماعت وبلاگ نویس مثل نمازگزاران نیستند که بهمین راحتی بشه خرشون کرد. این ملت اکثرا تحصیلات دانشگاهی دارند. اکثرآ از جایگاهی در اجتماع برخوردارند، اکثرآ برانداز و هرگاه به مشکلی بر بخورند تلاششان را چند برابر می‌کنند.
حالا سعی می‌کنم یک بررسی حدسی از موقعیت رژیم در سانسور و قابلیت‌های آنها ارائه بدم. همانطور که تاکید کردم اینها حدسیات است نه واقعیات ولی فاصله زیادی با واقعیات ندارند.
نکته اول اینکه این عمل سانسور خوشبختانه مثل کارهای دیگر رژیم چندان منسجم و متمرکز نیست. همین امر باعث می‌شه که آقایون نتونند سانسور رو اونطور که باید و شاید سفت و سخت انجام بدن. مثلا فرض کنید امروز من اینجا یک پراکسی معرفی کنم تا رژیم بخواهد کون خودش را جمع و جور کند و این پراکسی را با اطلاع ISP ها برای سانسورابلاغ کند چند روز گذشته و ما دوباره پراکسی‌های جدیدی معرفی کرده‌ایم.
نکته بعد این هست که این ISP ها دنبال منافع خودشون هستند و اگر کاربران و خریداران کارتهای اینترنتی منسجم عمل کنند و لیستی از بدترین‌ها، بدترین‌ها منظورم آنهاست که بیشترین سانسور را اعمال می‌کنند تهیه کنند و آنرا به اطلاع همه برسانند باعث خواهد شد که فروش این ISP ها سقوط کند و همین امر آنها را در فشار بگذارد تا فیلتر را کمی شل‌تر کنند. پس مهمترین کار برای مبارزه با ISPهای سانسورگر تهیه لیستی از آنهاست. اشتباه نکنید اصلآ نباید لیستی از آنها که سانسور را اعمال نمی‌کنند یا کمتر اعمال می‌کنند منتشر شود، چون در آنصورت ممکن است تحت فشار قرار بگیرند و آنها هم مجبور به اعمال سانسور بیشتری شوند.
نکته دیگر برسی نیروی سانسور گر رژیم است. منظورم از این نیرو همان‌هایی است که باید سایت‌ها را شناسایی کنند و بعد آنها را سانسور کنند، پراکسی‌ها را بیابند و بعد به لیست سانسورشان اضافه کنند. تازه زمانی که این لیست‌ها را پیدا کنند چون این سانسور منسجم و متمرکز نیست باز قارد نخواهند بود تمام سوراخ‌ها را مسدود کنند. فرض کنید رژیم هزار مزدور را برای اینکار اجیر کرده باشد، البته بگمان من این عده بسیار کمتر از هزار نفرند. حالا باز فرض کنید از سوی وبلاگ نویس‌ها ده هزار نفر فعالانه با این پدید دربیفتند خوب مسلم است که رژیم شانسی نخواهد داشت. تازه هر یک وبلاگ نویس ده برابر یک اجیری کار و فعالیت می‌کند. فراموش نکنید که مزدور یا همان اجیری که در مخابرات نشسته و می‌خواهد لیستی از سایت‌ها تهیه کند او اینکار را از روی علاقه انجام نمی‌دهد و برای او اینکار یک راه نان در آوردن است و معمولآ همانطور که در ایران مرسوم است معمولآ اینجور مزدوران بجای هشت ساعت دو ساعت در روز کار می‌کنند.
نکته دیگه‌ای که توی این بحث قابل بررسی است تعدا د سایت‌ها و دامین‌هایی است که اینها قادر خواهند بود سانسور کنند بدون اینکه پراکسی هایشان به گوزگوز بیفتد و از کارایی آنها کاسته بشه. خلاصه این مبارزه یک به ده است آنها یک و ما ده حالا هرچه ما بیشتر تلاش کنیم آنها زودتر ازپا درخواهند آمد.
این جنگ را باید تبدیل کرد به یک جنگ فرسایشی و در آنصورت مطمئن باشید که آنها زودتر فرسوده خواهند شد تا ما.
نکته آخر اینکه، گمان نکنید که حالا که سانسورتاحدودی دوباره برداشته شده، البته از وبلاگ‌هایی که در چندروز گذشته سانسور شده بودند، این فقط یک آزمایش بود به احتمال قریب به یقین در روزهای منتهی به 18 تیر این سانسور بسیار سخت‌تر خواهد شد.

نوشته: در ساعت: 2:26 am در بخش: آزادی بیان

Comments Off on باز هم سانسور  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی