Jun 24 2004

این مساله سانسور که همه

نوشته:     :::       Comments Off on این مساله سانسور که همه

این مساله سانسور که همه در باره‌اش نظر می‌دهند مخصوصآ آنکه اکثرآ حتی نمی‌دانند دارند راجع به چی نظر می‌دهند.
مثلآ یکی می‌گوید “سایتهای پورنو باید سانسور شوند و بقیه خیر” این اشخاص حتی به خود این زحمت را نمی‌دهند که یک نگاهی به دوروبرشان بکنند و حداقل یک نیم نگاهی به کشورهایی که در آنها دموکراسی های ریشه دار وجود دارد و می‌توان آنها را بعنوان یک الگو پذیرفت یا حداقل می‌توانند الگویی باشند برای آنهایی که دل برای دموکراسی و مقوله آزادی بیان می‌سوزانند.
حتی یک نگاهی سطحی هم به سیاست کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که تقریبآ چیزی بعنوان سانسور وجود خارجی ندارد، حتی برای سایت‌های پورنو. باور ندارید از همین ISP که به من سرویس می‌دهد من می توانم به هر آدرسی که بخواهم سربزنم بدون اینکه از فیلتر شکنی یا برنامه بخصوصی استفاده کنم. باور ندارید آدرسی بدهید تا آنرا چک کنم.
تنها مواردی که این اواخر خودنمایی کرده مساله پورنو گرافی کودکان است که آن هم حرف سانسور نیست اینگونه سایت‌ها اصلآ اجازه نمی‌یابند چنین سایت‌هایی را راه بیندازند و اگر کسی اینگونه پورنوگرافی را در اختیار داشته باشد حالا چه به صورت فایل در کامپیوتراش یا بصورت وب سایت با مجازات شدیدی روبرو خواهد شد.
سایت‌های سیاسی که تقریبآ هیچ کس حتی شهامت مطرح کردن سانسورشان را هم ندارد چه برسد به اینکه سانسورشان کنند. توی همین نروژ سایت‌هایی قابل دیدن است که بر اساس قوانین نروژ غیرقانونی هستند مثل سایت‌های نئونازی‌های افراطی ولی حتی این سایت‌ها هم سانسور نمی‌شوند.
اصلآ من در نروژ این کلمه فیلترینگ را نشنیده‌ام، بجز مواردی که شرکت‌ها برای حفاظت دیتای خود انجام می‌دهند. تنها چیزی که اینجا مطرح است جرایم اینترنتی است و برای اینگونه جرائم هم تاکنون یا هیچ حکم قضایی صادر نشده یا اگر شده چنان با اهمیت نبوده که حتی در اخبار مطرح شوند.
مثلآ فکر کنید محتویات وبلاگ خُسین آقا یا حتی شمر اگر به نروژی منتشر می‌شد اصلآ چنین امکانی در نروژ وجود نداشت که این وبلاگ‌ها سانسور شوند یا تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند چه برسد به سایتهایی مثل شبح یا زیتون که وبلاگ‌هایی هستند که بطور کلی اصلآ از واژه های غیر معمول و توهین آمیز استفاده نمی‌کنند اینها را می‌توان جزو وبلاگ‌های بسیار معقول و عادی قلمداد کرد (البته به استاندارد نروژ).
حالا ببینید کسانی که در ایران برسر قدرت هستند چه می‌گویند:
آيت الله مكارم شيرازي گفت: از حدود 200 سايت فارسي 95 درصد يا بيشتر، مخرب هستند كه تخريب بعضي از آنها بسيار زشت و شديد است، و همين زشتي و شدتش باعث مي‌شود افرادي كه داراي مختصري وجدان هستند، زده شوند.منبع خبر
یکی نیست از این حاجی آقا بپرسد اگر چنین است که شما می‌گوید ” زشتي و شدتش باعث مي‌شود افرادي كه داراي مختصري وجدان هستند، زده شوند” به گفته خود شما مردم از آنها زده شده‌اند، پس دیگر نیازی به سانسور آنها نیست. مشکل شما حاج آقا در این است که شما خودتان هم به اراجیفی که می‌گویید باور ندارید بهمین خاطر می‌خواهید سانسور را اعمال کنید.

نوشته: در ساعت: 2:33 am در بخش: آزادی بیان

Comments Off on این مساله سانسور که همه  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی