Sep 18 2004

حرکت‌های اجتماعی

نوشته:     :::       Comments Off on حرکت‌های اجتماعی

Brumunddal (برومون‌دال)  شهرکی است در جنوب نروژ. در اواخر سال‌های 1980 و آغاز دهه 90  زمانی که حرکت‌های نئونازیسم در نروژ رو به رشت بود، این شهر مرکز توجه شد و کم کم نام این شهر با حرکت‌های نئونازی و نازی‌های نروژ مترادف شد و چنین بنظر می‌رسید که ریشه حرکت‌های نئونازی از این شهر سرچشمه می‌گیرد. 
مردم این شهر از اینکه نام شهرشان داشت کم‌کم با ایدئولوژی نئونازیسم عجین می‌شد شدیدآ در عذاب بودند تا اینکه روزی در بهار سال 1991 زمانی که گروه‌های نئونازی قصد برپایی جلسه‌ای را در این شهرداشتند، حدود پنج هزار نفراز مردم این شهر با شرکت در تظاهراتی آرام خواسته خود را بصورت شفاف نمایان کردند. در این روز این پنج هزار نفر با پشت کردن به گروه‌های نئونازی نوع جدیدی از حرکت ضد فاشیزم را به نمایش گذاشتند. همین شکل از تظاهرات چند هفته بعد روز اول ماه می در اسلو پایتخت نروژ و این بار با ده هزار نفر تظاهر کننده انجام شد.
این دو حرکت توانست نقطه پایانی بر خطر بزرگی که مدتها بود جامعه نروژ را تحدید می‌کرد بگذارد و حرکت نئونازیسم را حداقل برای مدتی متوقف کند. پیش از این دو حرکت گروه‌های نئونازی تقریبآ در تمام نقاط نروژ شدیدآ رو به رشد بودند و این گروه‌ها با سوء استفاده از وضع بد اقتصادی و افزایش بی کاری موفق شده بودند با تحریف واقعیات به گروه‌های لومپن نروژی بقبولانند که مشکل اقتصادی نروژ از حضور خارجی‌ها در نروژ سرچشمه می‌گیرد و برای برون رفت از این مشکلات باید خارجی‌ها را از نروژ اخراج کرد.

نوشته: در ساعت: 12:39 pm در بخش: اجتماعی

Comments Off on حرکت‌های اجتماعی  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی