Sep 26 2005

سانسور و راه‌های مبارزه با آن

نوشته:     :::       10 پیام

چند مدت پیش و پس از اینکه سانسور اینترنت در ایران شدیدتر شد پیشنهادی را در وبلاگم مطرح کردم مبنی بر اینکه هموطنان خارج از کشور می‌توانند با استفاده از پهنای باند اینترنت خود برای عبور از سانسور داخل ایران به هموطنان داخل کمک کنند.
یکی از این روش‌ها سوار کردن پراکسی بر روی پی‌سی‌های خانگی است. در زیر روش سوار کردن یک نوع از این پراکسی‌ها را توضیح خواهم داد.
Squid را اگر بشناسید یکی از بهترین و شناخته شده ترین پراکسی‌های مجانی موجود است. این پراکسی که یک پراکسی سورس باز است (Open source) بسیار مورد قبول محیط‌های حرفه ایست. این پراکسی بیشر بر روی سیستم عامل یونیکس و لینوکس استفاده می‌شود. امروز نمونه ویندوز آنرا بر روی ویندوز 2000 سوار کردم کارش خوب است و سوار کردنش هم خیلی راحت است.
اگر کسی از شما که مقیم خارج است و خط اتصال ADSL دارد و همچنین علاقمند به مبارزه با سانسور است می تواند روش سوار کردن آنرا در این آدرس ببیند.
پی‌سی که من پراکسی را بر روی آن سوار کرده‌ام بسیار قدیمی است، مخصوصا پراکسی را بر روی قدیمی ترین پی سی که در دسترس داشتم سوار کردم تا تست کنم ببینم تا چه اندازه کارایی دارد. برای برپا کردن یک پراکسی سرور کارا می‌توانید با استفاده از یک پنتیوم 2 (233 MHz) و پنج شش گیگ دیسک و 128 مگ حافظه این پراکسی را سرپا کنید.
در ضمن اگر کسی از بین شما از داخل ایران بتواند برایم بنویسد که کدام پورت‌های ایران باز است می‌توانم پراکسی را برای پورت‌هایی تنظیم کنم که خیلی مورد استفاده دیگران قرار نمی‌گیرد و می‌تواند مدت زیادی از گزند سانسور در امان بماند.
در ضمن می‌توانید این پراکسی را به صورتی تنظیم کنید که فقط دوستانتان از آن استفاده کنند و از سوء استفاده دیگران از آن جلوگیری کنید. هنوز موفق به تست محدود کردن استفاده از آن نشده‌ام، این تست را بر روی لینوکس انجام داده‌ام، پاسخ می‌دهد ولی چندبار بر روی ویندوز 2000 آزمایش کردم پاسخ نداد باید وقت بیشتری برای راه اندازی این متغییر گذاشت و راه اجرایش را پیدا کرد. اگر کسی در این زمینه تجربه دارد خوشحال می‌شوم توضیحی در این باره برایم ارسال کنید.
اگر کسی با سوار کردن پراکسی با مشکل روبرو شد با من تماس بگیرید تا راهنمایی کنم.
برنامه مربوطه: Squid 2.5

نوشته: در ساعت: 8:47 pm در بخش: کامپیوتر و اینترنت

10 پیام  |           

10 پیام به “سانسور و راه‌های مبارزه با آن”

  1. رک‌گو says:

    دوست عزيز، خسته نباشی.

  2. Plink says:

    برای مبارزه با فيلتر Plink بهترين برنامه‌ای است که تا حالا امتحان کردم.
    يک گوگل بکنيد اين برنامه را چيزهای بدی پيدا نمی‌کنيد.

  3. تجسم says:

    سلام حسن آقا،
    من هم “راهنما”ی ساختن سرور و پروکسی برای ويندوز(همه ورژنها) را نوشتم و از لينک پايين ميشه دانلود کرد. خيلی ساده، گام به گام و با عکس :)برنامه خودش اينستالر داره. موفق باشی
    تجسم

  4. مرسی تجسم عزیز
    فایل مربوطه را بر روی آدرس زیر قرار دادم تا راحت تر قابل دسترسی باشد:
    http://home.online.no/~bsenter/howto/sakhtane_filtershekan.doc

  5. کامران میرزا says:

    حسن آقا! یک بسیجی فعال دیگه هم پیدا شد!! برو سایت http://www.azmoon.org این دفعه کد 100790 رو بزن طرف مهندسی کامپیوتر قبولش کردن!

  6. SHIVA says:

    سلام خوبی ؟ آدرس ايميلتو برام ميل کن عکسای جالبی پيدا کردم فکر کنم آمپرتو بچسبونه بالا 🙂

  7. آرمان says:

    سانسور از معجزات امام زمان (ع) ميباشد.

  8. صادق says:

    اين کليپ را ببينيد تا بدانيد که حرف از فيلتر و چيزهای ديگر گذشته است موضوع بيخ دار تر از اين حرفها می باشد.
    http://mahan.free.fr/art/haj-ali-Godfather.wmv

اخبار و مطالب خواندنی