Jan 05 2007

موزه شکلات!

نوشته:     :::       11 پیام

توی این دو سه سفر آخری که داشتم وقت داشتم به موزه‌ها و جاهای دیدنی این یکی دو کشور سر بزنم. چیز خنده داری که در این دو سه سفر اخیر دیدم این بود که موزه‌هایی هم برای شکلات برپا کرده‌اند! درست خوندید موزه شکلات! هم توی مجارستان یکیشونو دیدم هم این سفر که به بارسلون داشتم یکی از این موزه‌ها رو دیدم. خنده‌دار هست، ولی من بجای خنده گریه‌ام گرفته بود. می‌دونید چرا گریم گرفته بود؟ برای اینکه کشوری مثل ایران که همه خاکش موزه است، تبدیل شده به زباله دان، آخوند پشمالو و مسجد و سقاخانه و هرچه هم از موزه و آثار باستانی توی اون مملکت بوده، یا دونه دونه بوسیله آخوندها دزدیده شده و به قاچاقچیان آثار باستانی فروخته شده یا هر کدومشو هم که نتونستن بدزدند تخریب کرده‌اند.
محوطه تاریخی پاسارگاد که در حقیقت ریشه و نشانه ایران و ایرانی است را آقایان چون نمی‌توانند بدزدند به زیر آب می‌برند تا آثارش را برای همیشه محو کنند. آنهایی که تخت جمشید رفته باشند منظورم قبل از انقلاب هست و این اواخر هم آنرا دیده باشند می‌دانند که این مجموعه بسیار فرسوده شده. اکثر سنگ نوشته‌ها و مجسمه‌ها آسیب دیده‌اند. آثاری که بعد از تخریب اسکندر تقریبا تا امروز دست نخورده مانده بود در این 27 سال رو به نابودی گذاشته در عوض در کشورهای اروپایی حتی اگر موزه هم نداشته باشند موزه شکلات درست می‌کنند تا هم از تاریخ اجتماعی خود چیزی برای نشان دادن داشته باشند و هم منبع درآمدی باشد برای کشورشان.
28 سال پیش وقتی برای اولین بار رفته بودم بارسلون اسپانیا تقریبا یک کشور فقیر بود، حتی از ایران هم فقیر تر بود ولی بخاطر سیاست درست حکومت گران آن در این 28 سال فرسنگ‌ها از آن وضعی که داشت جلو افتاده و ما در عوض سال‌ها به عقب رفته‌ایم. دیکتاتورهای ما هم ورای دیکتاتورهای اروپایی هستند. وقتی فرانکو به جهنم رفت حداقل آن اندازه زمینه سازی کرده بود که بعد از او حکومتی برپاشد که آن کشور را به جلو ببرد، در عوض دیکتاتورهای ما هم یکی از دیگری لجن‌تر تشریف دارند. وقتی یکی می‌رود زمینه را چنان مهیا می‌کند که دیکتاتور بعدی بیشتر ظلم جنایت کند.
نگرانی من از این است که در آیندای نه چندان دور مجبور شویم بجای موزه هایمان موزه‌های شکلات برپاکنیم، وای برما! وای برما.

نوشته: در ساعت: 6:38 pm در بخش: فرهنگ و هنر

11 پیام  |           

11 پیام به “موزه شکلات!”

  1. فاطمه رحیمی says:

    میدونم آقا که خیلی جای تاسف است که آثار تاریخی ما از بین رفته.
    در یران بدبختی خیلی زیاد شده است. مسله مسکن کار اقتصاد اجتماع وسیاست ایرانیان را نگران ساخته. ما چه کنیم که از این بدبختی خارج شویم؟

  2. فاطمه خانم برای نجات ایران باید کار فرهنگی کرد و از نظر فرهنگی باید اسلام زدایی کرد. اسلام ریشه بدبختی ملت ایران است، راه دیگری وجود ندارد. پدیده و ایدئولوژی که حتی برای 1400 سال پیش ایران هم یک عقب گرد بود چه رسد به ایران امروز.
    فراموش نکنید که ایران قبل از اسلام حتی از جوامع امروزی اسلامی هم از نظر فرهنگی جلو تر بوده.

  3. SHIVA says:

    احساس نداری . یه مملکت داریم که توش پر از موزه ست . موزه امامزاده !!!! بجز اونها هم پر از موزه های زنده ست : آخوندها !!! وقتی نمیتونی ببینی چرا این دولت شریف اسلامی رو زیر سوال میبری ؟ 🙂
    وامحمدا .. که چقدر بی چشم و رویی !! چشم بصیرت میخواد که نداری ..

  4. شاخ بز says:

    حسن آقا
    با کمال معذرت باید عرض کنم که موزه شکلات نخواهیم گذاشت چونکه حتی فهم آنرا هم نداریم. ممکنه اگر اصلا و خدای نکرده بفکر موزه راه انداختن افتادیم. موزه دروغ و نارو و تهمت و تنبلی و پرمدعائی و بیفکری و آینده ننگری و افتخار به گذشته هائی که سالها و بلکه قرنهاست که فراموش شده اند و بدبینی و توهین بیکدیگر و حسادت و کینه شتری و غیرت الکی و کلاهبرداری و زرنگی آنچنانی که حال بقیه رو بهم بزنه و وووووو بگذاریم.
    حالا بازم میگی که موزه کم داریم؟

  5. شاخ بز says:

    حسن آقا
    با کمال معذرت باید عرض کنم که موزه شکلات نخواهیم گذاشت چونکه حتی فهم آنرا هم نداریم. ممکنه اگر اصلا و خدای نکرده بفکر موزه راه انداختن افتادیم. موزه دروغ و نارو و تهمت و تنبلی و پرمدعائی و بیفکری و آینده ننگری و افتخار به گذشته هائی که سالها و بلکه قرنهاست که فراموش شده اند و بدبینی و توهین بیکدیگر و حسادت و کینه شتری و غیرت الکی و کلاهبرداری و زرنگی آنچنانی که حال بقیه رو بهم بزنه و وووووو باز کنیم.
    حالا بازم میگی که موزه کم داریم؟

  6. شاخ بز says:

    حسن آقا
    با کمال معذرت باید عرض کنم که موزه شکلات نخواهیم گذاشت چونکه حتی فهم آنرا هم نداریم. ممکنه اگر اصلا و خدای نکرده بفکر موزه راه انداختن افتادیم. موزه دروغ و نارو و تهمت و تنبلی و پرمدعائی و بیفکری و آینده ننگری و افتخار به گذشته هائی که سالها و بلکه قرنهاست که فراموش شده اند و بدبینی و توهین بیکدیگر و حسادت و کینه شتری و غیرت الکی و کلاهبرداری و زرنگی آنچنانی که حال بقیه رو بهم بزنه و وووووو باز کنیم.
    حالا بازم میگی که موزه کم داریم؟

  7. خوب و خوش باشيد خُسن‌جان .
    دوستی که همين اواخر از امريکا آمده بود و چند روزی اينجا بود می‌گفت : جمعيّت است که مشتاق ديدن ِ ايران و افغانستان ، همين‌طور منتظر مانده … ( اين دوست عزيز من افغانی است . واقعاً همين‌طور است . مخصوصاً که در اين بيست‌و‌هشت سال درها بسته بوده ، بعد از اسلام با سيل ِ توريست روبرو خواهيم بود . )
    شکّی نيست که اگر حکومت ِ درستی داشته باشيم ، اصلاً نيازی به پول ِ نفت نيست و همه‌ی ِ هزينه‌های ِ ما از توريسم درمی‌آيد . امّا افسوس که اين بختک ِ شوم بر ما افتاده ، و با برنامه‌ای کاملاً حساب‌شده کمر به نابودی ِ کلّيّه‌ی ِ آثار ِ ايران ِ راستين بسته تا بتواند ايران دروغين ِ اسلامی را به نسل‌هايی که جنايات آخوند = اسلام را به چشم نديده‌اند ، قالب کند . برای ِ اسلامی‌کردن ِ ايران ، لازم است که همه‌ی ِ آثار دوران ِ کفر محو شود .

    امّا … چه بگويم ؟ گفت : اگر دردم يکی بودی چه بودی !

  8. مهدی جان باور کن نظر من هم همین است. اگر این حکومت سرنگون شود قول می‌دهم اگر ملت ایران بتواند نظم نسبی در ایران برقرار کنند سیل توریست ایران را خواهد گرفت و تا سالها می‌تواند منبع دارمد عظیمی برای ما باشد.

  9. ندا says:

    آخی حسن آقا تو سفر هم از اين فکرای ناراحت ککنده می کنی؟
    راستی من برای يلدا بازی دعوتت کرده بودم تحويل نگرفتی.
    ———-
    پاسخ:
    ندا جان من بیش از دو هفته اینترنت نداشتم درضمن سرور خُسن آقا هم از جاده خارج شده بود.
    با عرض پوزش بخاطر اینکه نتوانستم به دعوت شما لبیک بگویم

  10. Neda says:

    خواهش می کنم. فقط می خواستم بدونيد که به ياد شما بودم.

پیام:

اجباری، نمایش داده نمی‌شود

Spam protection by WP Captcha-Free

اخبار و مطالب خواندنی