Sep 03 2002

آزادی بیان و مشکلات فرا

نوشته:     :::       Comments Off on آزادی بیان و مشکلات فرا

آزادی بیان و مشکلات فرا روی ما
من امروز تصمیم گرفتم که این بحث را گسترش بدهم و سعی خواهم کرد کمی مرتب تر، درضمن امید دارم که دیگران هم در این بحث شرکت کنند تا واقعآ مثل یک عده انسان متمدن بتوانیم یک راهکار برای این مساله پیداکنیم تا نه سیخ بسوزد و نه کباب.
در زیر نظر این دوستان را که در کامنتینگ روز اول سپتامبر نوشته شده بود را اینجا منعکس میکنم امید دارم تا با خواندن آن، همه آنهایی که به این وبلاگ سر میزنند نظر خودشان را بدهند و کمکی بکنند به اینکه بتوان یک راهکار عملی برای اداره ی وبلاگ عمومی پیدا کرد. نظر خود را میتوانید یا در کامنت ویا بصورت میل برای من ارسال نمایید.


Fozoolak
سلام دوست من
مطلبي که نقل کردم از وبلاگ عريان بود . از وبلاگ عمومي هم تا جائي که اطلاع دارم پاک نشده و در آرشيو آن بايد موجود باشد. وبلاگ عريان را لينکش را ندارم والا برايتان مينوشتم. دوست عزيزم مهرداد از وبلاگ عجب گزارش اين وبلاگ را عينا؛ در وبلاگ عمومي داده بود که من به استفاده ازين کلمات در وبلاگ عمومي معترض بودم. سانسور را به هيچوجه قبول ندارم اما عدم استفاده از لغات نامربوط را سانسور نميدانم.


گل كو
من مي خواستم امروز فقط مطلب فرهاد در بالاي وبلاگم باشد. فردا حتما در اين مورد مي نويسم. اينجا هم کلي نظر دادم که پاک شد.
به طور خلاصه به نظر من اين مسئله را بايد با مهرداد حل کرد . آيا با اين کار مي خواهد تابو شکني کند؟ يا مسئله ديگري در کار است؟‌
من و شما و فضول مي گوييم اين مطلب موهن است. اماداريم به جاي بقيه هم نظر مي دهيم. و اين وسط کار نورهود را صد چندان مي کنيم.
وبلاگ عمومي يک پانل است.مسئوليت هر نوشته با نويسنده است. بايد با مهرداد حرف زد و بحث کرد و ديد که چرا ترجيح مي دهد در دوراني که فقر و فساد و فحشا همه جا را گرفته به جاي صحبت از مشکلات به وبلاگ هاي پورنو بپردازد؟
تنها کاري که وبلاگ عمومي مي تواند بکند اين است که قانون بگذارد گه کسي نقل قول مستقيم نکند.


پاگنده
به نظر من وبلاگ عمومي چيزي شبيه به يک مجله است و مي تواند (اگر چه تا کنون چنين کاري نکرده) اقدام يه تدوين يک اساسنامه يا چارچوب براي درج مطالب بکند همچنانکه هر نشريه يي سردبير دارد. هر اجتماعي هر چند کوچک نياز يه قانون دارد و هر قانون عين محدوديت است. مهم رعايت آن (نه بيشتر و نه کمتر) است. من نيز با سانسور مخالفم ولي مشابه با نظر فضولک عدم درج صريح واژگان مستهجن و ارجاع به آدرس اصلي را معقول مي دانم: در اين صورت کساني که مايل به خواندن اين واژگان نيستند حد اکثر يک بار و زماني که وبلاگ مزبور را هنوز نمي شناسند با اين مورد روبرو مي شوند.


امیدِ میلانی
اجازه دهید من رویِ نظرِ پیشین‌ام تأکید کنم.
شما می‌گویید در استفاده از کلمات، هرچند عینِ اصلِ وب‌لاگ‌اند، محدودیت گذاشته شود؛ و تنها لینک به وب‌لاگِ اصلی داده شود. خودِتان فکر کنید این چه خبردادنی می‌شود…
اساساً فرقِ این حرف با حرفِ رضا قاسمی که می‌گفت خبرِ انتقادهایی که به او می‌شد نباید در وب‌لاگِ عمومی درج شود چیست؟
با توجه به آن‌که من دوست دارم وب‌لاگِ عمومی مکانی عمومی برایِ معرفی‌یِ همه‌یِ وب‌لاگ‌ها باشد، و نه نشریه‌یی با خطِ مشی و اهدافِ مشخص، مانندِ آهو و جارچی، بنابراین شخصاً با آن دوستِ عزیزی که اشاره کرده بود تنها محدودیتِ نوشتنِ مطلب در آن صحتِ مطالبِ منتشره باشد موافق‌ام.
در پایان اضافه کنم که برایِ حلِ مشکلاتی از این دست، و نیز قابلِ استفاده‌تر کردنِ وب‌لاگِ عمومی، می‌توان آن را طبقه‌بندی کرد، که در قسمتی مثلاً وب‌لاگ‌هایِ سکسی معرفی شوند، جایی وب‌لاگ‌هایِ سیاسی و الی آخر…


پاگنده
طبقه بندي هم راه حل ممکني است، يا لينک به صفحه ي فرعي (شبيه آنچه در وبلاگ خود من در ۳۰ آگوست انجام شده).
ولي در مورد اين که فرق اين محدوديت با انواع ديگر محدوديت چيست يک فرقش مي تواند اين باشد که در اينجا معرفي يا تبليغ هيچ وبلاگ يا نوشته يي ممنوع نيست. ببينيد حتا در کشورهاي غربي نيز بر سردر سينماها يا ابتداي فيلم هاي ويديويي درجه بندي آنها از لحاظ پارامترهايي مانند سکس يا خشونت اعلام مي شود. يا در صفحه ورودي سايت هاي پورنو اخطاري داده مي شود؛ اين منافاتي با آزادي بيان ندارد فقط مسووليت استفاده از مطالب را متوجه مراجعه کننده مي داند.
(کاش افراد بيشتري در اين زمينه نظر مي دادند، چون بهترين راه حل لزوما در ذهن ما چند نفر نيست!)


Fozoolak
سلام
با نظر جناب پاگنده و اميد خان موافقم. طبقه بندی بصورتي که تبليغ وبلاگهای پورنو در لينک ديگری غير لينک اصلي باز شوند و خواننده مجاز به انتخاب باشد را ترجيح ميدهم. ناگفته نماند که من هيچگاه مشتری آن لينک خاص نخواهم بود.


حُسن آقا
بگمان من اگر کسانی که با نورهود آشنایی دارند به او هم بگویند که بد نیست اگر او هم در این بحث شرکت کند، چون هرچه باشد او هست که اداره کننده وبلاگ عمومی است و حتی بنظر من دیگر خبرنگاران وبلاگ عمومی هم بایستی در این بحث شرکت کنند. آخر العمر اگر وبلاگ عمومی آن طوری که خوانندگانش میخواهند نباشد مراجعینش را از دست میدهد و تبدیل میشود به یک چیزی مثل دیگر وبلاگها.

نوشته: در ساعت: 2:15 am در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on آزادی بیان و مشکلات فرا  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی