Oct 02 2002

بحث بر سر نوع مجازات

نوشته:     :::       Comments Off on بحث بر سر نوع مجازات

بحث بر سر نوع مجازات است
من چهار پنج روز هست مقاومت میکردم برای نوشتن این مطلب حتی دو سه مطلب هم نوشتم ولی پاره کردم (منظورم این هست که پاک کردم) چون بر این عقیده هستم که اینکار روز یکشنبه ی رژیم بیشتر یک نمایش قدرت بود تا یک مجازات و در ضمن گمان من بر این بود که با ننوشتن باعث خواهیم شد که رژیم به هدفی که میخواهد نرسد یا حد اقل ما کمکی به این هدف نکرده باشیم ولی متاسفانه وقتی که تعدادی از کامنتها رو خوندم مجبور شدم که این مطلب رو بنویسم.
البته امیدوار بودم که کسانی مثل شبح و یا قاصدک ویا دیگران که تبحربیشتری در نوشتن دارند این کار رو بکنن چون متاسفانه من تبحر کافی در نوشتن عقایدم رو ندارم ولی چه کنم که مجبورم با همین نوشتار الکن سعی خودم رو بکنم.
مطلب از اینقرار است که در این بحث اعدام ویا بهتر بگویم مجازات یک عده ای فرق بین “متهم”، “محکوم”، “حکم”، “جرم” و “مجازات” رو نمیدونند و این لغات رو شدیدآ قاطی میکنند.
دوستان در این چند روز من ندیدم که حتی یک نفر از کسانی که به این موضوع پرداخته اند(مجازات اعدام) در محکوم بودن این اشخاص شکی و یا حتی بحثی بکنند، در مورد غیر انسانی بودن کارهایی را هم که این باند کرده هیچ بحثی نیست و بیشتر در مورد مجازات و روش مجازات و مقدار مجازات صحبت کرده اند و در این بحث ها نمیدانم جایگاه یک چنین استدلالی کجاست. آیا میتوان چنین استدلال کرد!؟:
“خیلی عجیب نیست، همین‌هایی که با اعدامِ این افراد مخالف‌اند را موردِ پرسش قرار دهید که آیا اگر نظام سقوط کند موافق خواهند بود با اعدامِ سردم‌دارانِ رژیم و آنان‌ها که فرمانِ قتل‌هایِ دوره‌یِ‌ جنگ (فرمانده‌هانِ سپاه در جبهه) و نیز قتل‌هایِ ۶۷ را داده‌اند یا در اجرایِ‌شان نقش داشته‌اند… نمی‌دانم اتفاق است یا چه چیزِ‌ دیگر که همین چند روز پیش‌تر همین بحث را داشتیم… همان‌قدر که می‌توانیم یک قاتلِ جنایت‌کار را تبرئه کنیم، باید بتوانیم خمیتی و خامنه‌یی را نیز تبرئه کنیم…
دوست عزیز این مساله جرم را من بحثی درش ندارم و اینکه خمینی و خامنه ای متهم هستند و شاید روزی محکوم بشوند هم بحثی در آن نیست ولی اگر محکوم شدند مجازاتشان نباید اعدام باشد چون غیر انسانی است و ما خودمان را بایستی از این دونفر انسانتر بدانیم و مجازاتشان را انسانی تعین کنیم.
یا این یکی:

“agha yani chi ke hey taghsiro mindazi gardane digaran,pas yani in grouhe karkas ye mosht javoone masoomo bi gonah boudan ke ghorbanie sharayete jame’e shodan,pas oon javoonaiee ke too ye roosta kolli ekhtera o ekteshaf mikonan ya rotbehaie khuobe elmi kasb mikonan too in jame’e zendegi nemikonan”

دوستان گرامی بحث بر سر محکوم بودن یا نبودن این افراد نیست، بحث بر سر مجازات اعدام است. ما حتی بحثی در مورد طول مدت زندان هم نمیکنیم که مثلآ مجازات این افراد 100 سال زندان باشد یا 10 سال، ما بحث این را میکنیم که مجازات اعدام عملی است مشابه خود قتل، به سخن ساده شما میتوانید این جوانان را طبق قانون : متهم کنید و بعد یک جرم تعین کنید بعداز آن محکوم کنید و مجازات تعین کنید، کسی بر این اعمال مخالفتی ندارد مخالفت بر نوع مجازات است نه محکومیت این افراد و حرف مخالفین مجازات اعدام همین است و بس که مجازات اعدام غیر انسانی است، یک وسیله ایست از قرون گذشته یک روش بربری است، در هیچ جامعه ی متمدنی کارآمد ندارد. حرف بر سر این است که اگر گروهی بنام کرکس کار غیر انسانی کرد ما که خود را انسان میدانیم نمیتوانیم همان روش را پیاده کنیم بعد خودمان را از اعضای باند کرکس بهتر بدانیم و انسانتر بشماریم.
ایکاش کسانی که در این امور توانائی بیشتری دارند این بحث را دنبال کنند چون گمان نمیکنم که من توانسته باشم این مشکل را خوب و بایسته برسی و استدلال کنم.

نوشته: در ساعت: 4:24 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on بحث بر سر نوع مجازات  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی