Jul 04 2005

تخریب آثار باستانی 6 هزار ساله در فارس

نوشته:     :::       5 پیام

خاطرتان هست که ملاها در اوایل انقلاب قصد داشتن آثار باستانی تخت جمشید را تخریب کنند؟ امروز هنوز در همان خیال به سر می برند تخریب آثاری که نشان از ایرانیت ما دارد. اینها با هرچه که اثری از ایرانیت در آن است دشمنی و عناد دارند و می خواهند تخریب کنند. این خبر را بخوانید و یک کاری بکنید اجازه ندهید هویت ما را به تاراج بدهند.



منبع خبر
کوپن های گلی 6 هزار ساله کشف شد


باستان شناسان با ادامه عملیات نجات بخشی در محوطه باستانی رحمت آباد در منطقه بلاغی فارس کالا برگ هایی 6 هزار ساله کشف کردند که نشان از مبادله کالا و وجود تجارت بین ساکنان این محوطه با مناطق باستانی دیگر در هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد دارد    
تهران- 11 تیر 1384- میراث خبر
گروه استان ها: باستان شناسان با ادامه عملیات نجات بخشی در محوطه باستانی رحمت آباد در منطقه بلاغی فارس ژتون یا کالا برگ های باستانی 6 هزار ساله کشف کردند.
تپه رحمت‌آباد بزرگترین و مهم‌ترین محوطه باستانی منطقه بلاغی است که بیش از 115 متر طول، 75 متر عرض و بیش از 5/4 متر ارتفاع دارد. بخش هایی از این محوطه باستانی که آثاری از هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد را در خود جای داده است تا چند ماه دیگر به دلیل تعریض جاده سعادت شهر و احداث کانال های آب رسانی سد سیوند تخریب می شود.
«حسن فاضلی‌نشلی»، سرپرست هیات کاوش و رییس موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، گفت:«این ژتون ها شواهد بسیار مهمی از مبادله کالا و وجود تجارت بین ساکنان این محوطه با محوطه ها و مناطق باستانی دیگر در هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد محسوب می شوند. »
وی گفت:« تاکنون بیش از 12 عدد از این ژتون ها کشف شده است. این ژتون های گلی مربع شکل می توانند اطلاعاتی را از وضعیت اقتصادی، تجاری و اجتماعی ساکنان این محوطه در اختیار باستان شناسان قرار دهند.»
کاوش های باستان شناسی در محوطه باستانی رحمت آباد از یک ماه پیش و با حضور 15 کارشناس از موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور آغاز شده است.
پیش از این هم باستان شناسان با کشف کوره ها و کارگاه های سفال گری در کاوش های نجات بخشی خود در این محوطه به شواهدی از تولید کالاهای صنعتی و مبادله و تجارت ساکنان این محوطه با محوطه های دیگر پی برده بودند.
به اعتقاد کارشناسان کاوش‌های باستانی در محوطه رحمت آباد به دلیل روشن شدن وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روابط فرهنگی ساکنان این محوطه با دیگر محوطه‌ها بسیار مهم است.
فاضلی گفت: «در این فصل از کاوش‌های نجات‌بخشی قصد داریم با لایه‌نگاری دقیق این محوطه در تاریخ‌گذاری این منطقه بازنگری کنیم.»
همچنین در این فصل از کاوش در تپه رحمت آباد، باستان شناسان قصد دارند با انجام مطالعات پالینولوژی و فیتولوژی (شناخت محیط زیست منطقه در دوران گذشته) و باستان- جانور شناسی به شواهد مهمی از شرایط اقلیمی و زندگی در این منطقه در گذشته دست پیدا کنند.
پیش از شروع کاوش‌ها گروهی از کارشناسان با استفاده از مطالعات ژئوفیزیک آثار و بقایای معماری را در این محوطه شناسایی کرده بودند.
در حال حاضر عملیات تعریض جاده سعادت‌شهر به مرودشت به نزدیکی محوطه باستانی رحمت‌آباد رسیده است. هم اکنون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور برای جلوگیری از هر گونه عملیات عمرانی در این محوطه اطراف محوطه را با فنس پوشانده است.
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حال حاضر از طریق وزارت راه و ترابری و وزارت نیرو در حال پیگیری موضوع نجات‌بخشی محوطه باستانی رحمت‌آباد است.
محوطه باستانی رحمت‌آباد در ابتدای تنگه بلاغی و در چند کیلومتری شهر مرودشت در استان فارس جای گرفته است. منطقه مرودشت جزو منحصربه فردترین مناطق باستانی کشور است که شاخصه‌های مهم باستانی مثل تخت جمشید را در خود جای داده است.
کاوش در محوطه رحمت آباد تا یک ماه دیگر ادامه دارد.

نوشته: در ساعت: 1:07 am در بخش: فرهنگ و هنر

5 پیام  |           

5 پیام به “تخریب آثار باستانی 6 هزار ساله در فارس”

  1. Muhammad says:

    حبر رسیده که اکبر گنجی در حال مرگه
    http://www.barabari.ch

  2. از رژیم ضد ایرانی اسلامی غیر از این نمی توان انتظار داشت!! من مطمئنم ايرانيان خارج از کشور اين جنايت رژيم را به سازمانهای بين المللی خواهند رساند.

  3. از رژیم ضد ایرانی اسلامی غیر از این نمی توان انتظار داشت!! من مطمئنم ايرانيان خارج از کشور اين جنايت رژيم را به سازمانهای بين المللی خواهند رساند.

  4. دوست عاقبت اندیش says:

    يک مشت خزعبلات!!!

  5. 006,5 says:

    حسن اقا اين نشان ميده كه ما ملت هميشه در صف بوديم و بدون صف ميميريم.

پیام:

اجباری، نمایش داده نمی‌شود

Spam protection by WP Captcha-Free

اخبار و مطالب خواندنی