Aug 07 2005

سیستم سانسور اینترنت ایران را می‌توان از کار انداخت

نوشته:     :::       12 پیام

سانسور را می‌توان و باید کم اثر یا حتی از بین برد این امر شدنی است البته اگر بخواهیم.
حتی با آمار سر انگشتی همی می‌شود به این نتیجه رسید که این امکان وجود دارد که سانسور اینترنت در ایران را از کار انداخت. این کار نیاز به هم دلی و همکاری دارد.
در این سه سالی که در این زمینه فعالیت داشته‌ام مشاهدات من نشان می‌دهد که هرگاه سایتی اینترنتی را برای مبارزه با سانسور راه اندازی کرده‌ام تقریبا یک سال و در بعضی موارد دو سال طول کشیده تا رژیم این سایت یا صفحه اینترنتی را پیدا و سانسور کرده. این خود نشان از ضعف سیستم سانسور در ایران است. از این ضعف و همچنین امکانات ایرانیان خارج از کشور می‌توان با هم سود برد و یک سیستم ضد فیلتر بسیار کارا بوجود آورد.
چگونه:
نیاز سخت افزاری:
برای راه اندازی یک سرور لینوکس که دارای قابلیت انواع پراکسی‌ها باشد تقریبا بدون مخارج و با استفاده از پی‌سی‌های قدیمی می‌توان سود برد. سروری که وبلاگ خُسن آقا و بسیاری دیگر از فعالیت‌های اینترنتی من را تامین می‌کند یک پی‌سی 200 مگاهرتس با یک دیسک 9 گیگا بایتی است. اینگونه پی‌سی‌ها مدت‌ها ست که از رده خارج شده و در نتیجه تمام ایرانیان خارجه نشین یا یکی از اینها را توی انبار خانه هایشان دارند یا قادرند از محل کارشان یا دوستانی که دارند بدون هزینه تهیه کنند.
نیاز نرم افزاری:
نرم افزارهای لینوکس و خود سیستم عامل لینوکس مجانی است و می‌توان با استفاده از این نرم افزارها یک سیستم قابل اعتماد و کارا تهیه کرد و برای آسان کردن کار کسانی که می‌خواهند در این پروژه شرکت کنند سیستم عامل و برنامه‌ها را از پیش تهیه نصب و بصورت (Image) برروی یک CD قرار داد و محتویات سی‌دی را روی نت قرار داد تا هرکس که علاقه‌مند بود بتواند آنرا داونلود و بر روی پی‌سی (سرور) مربوطه نصب کند. تمام این عملیات را می‌توان بصورت اتوماتیک (خودکار) از قبل برنامه ریزی کرد تا مرحله نصب کردن (Installation) برای کسانی که از امور فنی آگاهی ندارند امکان پذیر باشد. احیانا یک تیم مجری پروژه می‌تواند در موارد نیاز از راه دور این سرورها را رفع اشکال کند.
روش به کار گیری این سیستم:
هرچه تعداد پی‌سی‌های (سرورهای) این سیستم بیشتر باشد یقینا عمل مبارزه با سانسور موفق‌تر خواهد بود اگر فرض را بر این بگذاریم که فقط 3000 نفر ایرانی مقیم خارج از ایران که امکانات ADSL دارند در این پروژه شرکت کنند و این 3000 پی‌سی را به سه گروه هزارتایی تقسیم کنیم هر گروه می‌تواند با اتصال به اینترنت برای یک زمان 8 ساعته در شبانه روز آماده استفاده باشند. این سرورها را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که فقط به تقاضاهایی که از ایران می‌رسد پاسخ بدهند تا از سوء استفاده دیگران از این سرورها جلوگیری شود و تمام انرژی موجود در سیستم مورد استفاده ایرانیان داخل ایران قرار گیرد.
دلیل تقسیم سرورها به سه گروه این است که از پهنای باند اینترنت ایرانیان زمانی که در خواب هستند و خود از پهنای باند اینترنت استفاده نمی کنند (شب به وقت محل زندگی شان) این سرورها برای استفاده در داخل ایران استفاده شوند.
سیستم بسیار ساد و در عین حال بسیار کارآمد است.
تا نظر دوستان صاحب نظر چه باشد. نکات دیگری هم در این زمینه وجود دارد که بعدا در موردشان خواهم نوشت، البته اگر این پروژه مورد قبول و پسند واقع شد.

نوشته: در ساعت: 3:35 pm در بخش: کامپیوتر و اینترنت

12 پیام  |           

12 پیام به “سیستم سانسور اینترنت ایران را می‌توان از کار انداخت”

  1. کردستان کاملا در اعتصاب است. اخبار ساعت به ساعت از شهرهای کردستان را می توانید از وبلاگ من مشاهده کنید زنده باد اتحاد برای دفاع از اعتراضات مردم ساکن کردستان

  2. تجسم says:

    سلام حسن آقا،
    *ما* داريم در اين راه کار ميکنيم!!!
    متاسفانه به کامنت من در: شبح، زيتون، سرزمين آفتاب و اينجا توجهی نشد!!! شايد نامفهوم بود.
    سايتهای شما همه فيلتر شده، فعلأ تمرکز ما روی *مسنجرها* هست. مشابه ايدهِ شما هم داره رووش کار ميشه! دوستی که اين فيلتر شکن: http://oxin-studio.no-ip.com
    را نوشته، داره برنامه ای برای اينکار مينويسه. لينک بالا کار ميکنه ولی چون سِرور ِ شخصی هست، محدوده ولی مرتبأ بروز ميشه. اميدوارم ايندفعه واضح بوده باشه و اهميت مسنجرها برای رساندن اين لينکها مشخص.
    (حسن آقا، ما با هم در موردِ فيلترينگ، در نشست پالتاکیِ بلاگرها، صحبت کرديم، اميدوارم دوباره پيش بياد 🙂 )

  3. تجسم says:

    دوباره سلام،
    حسن آقا شايد اين وبگرد(براوزر) را بشناسی: TouchNet ، اين توی ايران کار ميکنه، از نکاتِ مثبتش يکيش اينه که خودش ليستِ پروکسی داره و آپديتش ميکنه! لينک دانلود:
    http://download.betanews.com/download/1031540558/touchnetsetup.exe
    اينهم سريالش:
    ID:Antifilter
    SN:511366498973
    لطفأ اينها را تست وتأييد کن تا خوانندگانت بدون ترس اينها را برای دوستان داخل ايران بفرستن! چون همه اينکارها برای آنها است.
    موفق باشی

  4. سلام استاد
    من که کلاً در این زمینه بیلمیرم !
    اما خوش حال می شم راهی پیدا بشه
    به این یادداشت هم تو صفحه اول لنگر لینک دادم
    دربست در خدمتم
    بدرود…

  5. آرمان says:

    منهم محکوم ميکنم ! (چی رو ؟)

  6. کنجکاو says:

    خُسن آقا جان با درود!
    من هستم. يک سرور (Red Hat 9) روی يک (AMD 2600) کار گذارده ام و در کنارش هم يک سرور (NT 5-2000) روی يک (Pentium II,233) هست. شتاب آپ لود (نه داون لود) را هم که نزديک به 2 گيگا بايت است. که ديروز آزمودم نزديک به kbs 1800 بود. به هر رو کمی هم با جاوا و نخود لوبیا هايش آشنايی دارم . باری می توانم دو سرور را هم اکنون و برای اين کار پيش کش کنم و اگر نياز بود با کمی پول می توانم (از ماه اکتبر) شتاب را تا 8 گيگا بايت در ثانيه و سرورهای بيش تری برای اين کار پيش بنهم. برای لينوکس هم پيش نهاد می کنم “فدورا” (Fedora) و يا “مندريک” (Mandrake) برای کاربرد ساده شان در کارگذاری به کار گُمارد.

  7. کنجکاو عزیز این redhat نابکار با SSL سرستیز دارد من هرچه کردم این SSL اش را نتوانستم کار بیدازم
    این نکته اول
    نکته دوم اینکه برای اینکه کار ادمین سرورها آسان شود باید یک نوع سیستم عامل روی همگی شان سوار کرد همچنین همگی باید از آی پی دینامیک استفاده کنند.
    می دانی که رژیم آدم ههای بیکار زیاد دارد و وقتی آی پی سرورها را پیدا کنند آی پی را خواهند بست. برای پیشگیری از این کار باید آی پی ها دینامیک باشند و مدام عوض بشوند فقط برای اینکه آدرسها را به اطلاع ملت برسانیم باید یک سیستم اتوماتیک (خودکار) برای اطلاع رسانی آی پی ها استفاده کرد با این روش تا رژیم دستش به آی پی ها برسد آی پی ها عوض شده اند خلاصه یک نوع بازی موش و گربه فقط ما این وسط گربه می شویم و رژیم موش.
    من حتما این مساله را پی گیری خواهم کرد ولی باید تعداد زیاد باشد تا جواب بدهد درغیر اینصورت اگر فقط یک یا دو آی پی باشد بلافاصله می بندندش و حتی ممکن است تمام ساب نت Subnet را ببندند درصورتی که اگر تعدا زیاد باشد و از نقاط مختلف دنیا دیگر از این کارها را نمی توانند بکنند یا مجبور خواهند شد کل اینترنت را تعطیل کنند.

  8. بهزاد says:

    سلاممممممم خوبی عزيز :))دلم برات تنگيده بود :)) اگه مارو يادت بياد :)) دوباره شروع کردم خوشحال ميشم سر بزنی . از اينيم که نوشتی با اينکه چيزی نفهميدم ولی اميدوارم موفق شين
    .
    مواظب خودت باش فدات بای عزيز

  9. کنجکاو says:

    خُسن آقا جان!
    می دانی که يک شنبه است و شب مستی!!
    1- در باره (SSL) تا آن جا که من می دانم کاربردش برای امنيت سيستم است. برای نمونه در وب سرور ها برای ترانس اکشن ها (پول و شماره بانکی/ خريد و فروش) به کار گرفته می شود. اين از دانسته من، اما می توانم از دوستم که از یونيکس کارهای کهنه کار است که هم اکنون روی یک برنامه آزمایشی (سیستم بانکی و کلاسترها – جاوا ميل – روی چند لینوکس سرور) کار می کند، بپرسم.
    2- بدبختانه من هم با يک آی پی پويا (dynamic IP) و نه ايستا که (ISP) به من داده کار می کنم . می گويم بدبختانه چون آن را می توانند بايک رينج آی پی ببندند. و اما به گومانم با يک راوتر (Router) و برای نمونه يک (Subnet class B) بتوان تا ده ها هزار به گومانم 650000 و خورده نشانی آن را گستراند، که جلوی بسته شدن را بگيرند و فرمان آن به دست خود آدم باشد، آن چنان که هر گاه آدم بخواهد راوتر را بانشانی ها و کلاس آن را دست کاری کند.
    در همين هفته در پيش دست به آزمايش هایی می زنم و برآمد و کارای ایش را برايت می نويسم. شايد کارهایی را در اين زمینه باهم کردیم، برای نمونه بستن آی پی های من از سوی تو و ادامه کامنت گذاری ها از سوی من و…. چون تا آن جا که من ديده ام همه آی پی های کلاس با ساب نت C رامی بندند (255.255.255.0) و گرنه با میلیون ها آی پی روبرو هستند که همیشه به تر است آن را نبندند. گرچه نمی دانم برنامه کار تو چيست، اما در اين زمينه تلاش می کنم که کمک کی باشم.
    باری! اميدوارم شمار ما زياد شود و بر اين قیچی حکومت نابخردان پيروز شویم.

  10. زاگرس says:

    Crackdown on Kurdish press following clashes in Kurdistan
    مطبوعات و روزنامه نگاران کرد اولین قربانی سرکوب کردستان در ایران
    سازمان گزارشگران بدون مرز درباره توقیف مطبوعات در شرق کردستان اعلام می کند: “در شرایط تنش امروز کردستان بیش از هر زمان دیگر به مطبوعات خود نیازمند است. ما سرکوب مطبوعات را محکوم و خواهان رفع توقیف از روزنامه ی آشتی و هفته نامه ی ئاسو هستیم و از مقامات محلی ایران در کردستان می خواهم به تعقیب و تهدید روزنامه نگاران پایان دهند. …
    آشتی و ئاسو به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف شده اند. هر دونشریه به دو زبان کردی و فارسی منتشر می شدند. هفته نامه ی آشتی اخیرا اجازه انتشار به صورت روزنامه را دریافت کرده بود. ظاهرا مقالات و نوشته های این دو نشریه و اطلاع رسانی آنها در باره ی اعتراضات و جنبش مردم در کردستان علت توقیف آنها بوده است.
    سه شنبه یازده‌م مرداد ماه خانم رویا طلوعی سردبیر نشریه رسان توسط ماموران انتظامی در سنندج دستگیر شد. در همین روز اجلال اقوامی روزنامه نگار هفته نامه ی توقیف شده پیام مردم کردستان نیز توسط ماموران انتظامی بازداشت شد.
    محمد صادق کبودوند مدیر هفته نامه ی توقیف شده پیام مردم کردستان از جمله روزنامه نگاران احضار شده است که برای روز سیزدهم مرداد ماه به دادگاه سنندج احضار شده بود . این احضار در زمانی صورت گرفت که وکیل این روزنامه نگار عبدالفتاح سلطانی خود در بازداشت بسر می برد.
    روزنامه نگاران کردستان از جمله رویا طلوعی، اجلال اقوامی و محمد صادق کبودوند در طی دو سال گذشته بارها قربانی احضار و تهدید دستگاه قضایی ایران بوده اند.

  11. jay says:

    حسن جان خسته نباشی ..با اين کار کاملا موافقم بايد دست به دست داد و روی آخوند ها رو کم کرد 🙂

  12. saeed 33 says:

    درود به حسن آقا
    در اين کار مهم من هم هر کاری که بتونم انجام بدهم در خدمت هستم. يک کامپيوتر اماده هست که در اين راه هزينه بشود.
    فقط يک سؤال: از اينجا به بعد انگليسی ميشه چون فارسی رو کم ميآرام تو تکنيکات؛
    ّMy PC/Server will be located behind a DSL router which NATs the ip address to say a 10.0.0.0/24 subnet. The ADSL router will keep the Dynamic routeable IP to itself. Any idea how we could go around this issue. If this issue could be solved, I could add 2 or 3 servers behind this ADSL router. The bandwidth is about 400Kbps upstream and aobut a 1Mbps downstream.
    Looking forward to your suggestions.
    Please email me if any idea.
    take care and keep up the good ideas and good work.
    ba sepaas

پیام:

اجباری، نمایش داده نمی‌شود

Spam protection by WP Captcha-Free

اخبار و مطالب خواندنی